Účast zahraničních dodavatelů v zadávacích řízeních v České republice není příliš běžná, zejména pokud jde o firmy ze států mimo EU. Občas se ale podobná nabídka objeví, a to zejména u specifických druhů plnění, o která mají zahraniční firmy zájem. Zadavatelé pak často řeší otázku, zda bude plnění od dodavatele ze třetí země (mimo EU) kvalitní a bezproblémové.
Evropská legislativa i zákon o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“) zadavatelům poskytují určité nástroje, jak postupovat.
Primárně je zde ustanovení § 6 odst. 3 ZZVZ, které definuje skupinu států (viz tabulka), v rámci kterých mají dodavatelé v nich sídlící neomezený přístup na trh s veřejnými zakázkami. Takoví dodavatelé nemohou být ze strany zadavatele žádným způsobem v přístupu k veřejné zakázce omezováni. Na druhou stranu dodavatelé ze třetích zemí, jež do této kategorie nespadají, mohou být ze strany zadavatele přímo omezeni ve vstupu do soutěže.
Naopak u dodavatelů ze třetích zemí, kteří do této skupiny nespadají, mohou zadavatelé účast v zadávacích řízeních omezit – významnou změnu přinesl rozsudek Soudního dvora EU ve věci C-652/22 (Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret) ze dne 22. října 2024. Ten odstranil nejistotu zadavatelů ohledně možného rizika při omezování účasti dodavatelů ze třetích zemí v zadávacích řízeních. Soudní dvůr sice potvrdil, že otázka přístupu těchto dodavatelů na trh je v pravomoci EU, zároveň ale připustil, že zadavatelé mohou sami rozhodovat o tom, zda umožní účast dodavatelům ze třetích zemí, které nemají přístup zaručen mezinárodní smlouvou.
Dodavatelé s volným přístupem mají sídlo v:
• členském státě Evropské unie, státě Evropského hospodářského prostoru (EHP), resp. státech, které nejsou členy Evropské unie, ale jsou členy EHP (Island, Lichtenštejnsko a Norsko) a členských státech Evropského sdružení volného obchodu (ESVO), tedy ve Švýcarsku, nebo
• ve státě, s nímž má Česká republika nebo Evropská unie uzavřenu mezinárodní smlouvu zaručující přístup k zadávané veřejné zakázce (např. členské státy GPA, dohody o volném obchodu).
Postup při zadávání sektorových VZ dle § 168 ZZVZ:
Při zadávání sektorových VZ má zadavatel širší možnosti pro omezení dodavatelů ze třetích zemí, protože vedle § 6 odst. 3 ZZVZ je možné aplikovat rovněž následující pravidla:
• V případě sektorové VZ na dodávky může zadavatel vyloučit účastníka zadávacího řízení, je-li podíl hodnoty dodávek ze třetích zemí (které nemají dohodu s EU) vyšší než 50 % celkové hodnoty nabízených dodávek.
• Je-li více nabídek z hlediska hodnoticích kritérií rovnocenných, zadavatel upřednostní tu nabídku, kterou nemůže odmítnout podle přechozího bodu. Nabídková cena takové nabídky se pro účely tohoto ustanovení považuje za rovnocennou, jestliže cenový rozdíl není vyšší než 3 %.
Výkladové stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářké soutěže mimo jiné říká:
• Dodavatelé ze třetích zemí nemají přístup na trh EU zaručen, nemohou se dovolávat zásady nediskriminace a rovného přístupu vůči dodavatelům ze zemí EU.
• Zadavatel může stanovit vůči dodatelům ze třetích zemí znevýhodňující opatření, a to buď ze všech, nebo jen z některých těchto zemí (úprava bodového hodnocení, přísnější kvalifikace/obchodní podmínky apod.).
• Omezující opatření se mohou vztahovat i na poddodavatele účastníka zadávacího řízení.
• Pravidla pro vyloučení některých dodavatelů nebo omezující opatření mohou být založena na původu dodavatele (fyzické nebo právnické osoby), nebo na původu dodávaného zboží.
NA CO SI DÁT POZOR!
Otázku, zda se na konkrétního dodavatele vztahuje některá z mezinárodních smluv zaručujících přístup dodavatelů z určitého státu k zadávané veřejné zakázce, je třeba řešit individuálně s přihlédnutím ke konkrétnímu textu relevantní mezinárodní smlouvy, neboť jednotlivé smlouvy mohou mít různou působnost a zahrnovat různý okruh výjimek.
Zadavatel musí svůj záměr jednoznačně popsat v zadávacích podmínkách. V opačném případě je účast dodavatelů ze třetích zemí bez omezení (vyjma postupu dle § 168 ZZVZ).
V případě sektorových VZ se nelze odchýlit od postupu stanoveného v § 168 ZZVZ, nicméně je „vedle toho“ možné stanovit další znevýhodňující pravidla.