Přihlašte se k odběru online nebo tištěného vydání našeho časopisu!

Přijeďte se podívat na znovuzrozenou automobilovou krásku

Národní technické muzeum (NTM) představilo veřejnosti restaurovaný vůz Tatra 77a z roku 1937. Jedinečný automobil, který je národní kulturní památkou, si teď můžete prohlédnout v Centru stavitelského dědictví NTM v Plasích. 

Letos uplynulo přesně 90 let od chvíle, kdy se 5. března 1934 mohli novináři v Praze seznámit s prvním aerodynamickým automobilem Tatra – s modelem Tatra 77. Bylo to těsně předtím, než se jeho dva prototypy objevily na vídeňském veletrhu a berlínském autosalonu. 

„Vozidlo díky svému aerodynamickému tvaru působilo při uvedení na trh ve 30. letech minulého století jako zjevení,“ říká Jakub Pončík, ředitel výzkumu a vývoje společnosti TATRA TRUCKS. „Karoserie ve tvaru kapky, osmiválcový motor a samonosná karoserie dodávaly vozidlu na jedinečnosti a unikátnosti. Konstruktéři v čele s Hansem Ledwinkou v době prken a pauzáků dokázali vytvořit až téměř neuvěřitelné dílo.“ 

Jak dodává generální ředitel NTM Karel Ksandr, model 77 „vzbudil pozornost v zahraničí nejen díky své rychlosti a cestovnímu komfortu, ale především svými koncepčně řešenými tvary s nízkým odporem vzduchu“. 

Oživit zašlou slávu se podařilo po 50 letech 

K 90. výročí prezentace Tatry 77 nachystalo NTM pro technické nadšence i zájemce o historii mimořádný dárek: Představilo jim restaurovaný černý vůz Tatra 77a z roku 1937, který si původně pořídil českoněmecký podnikatel Evžen Porák, majitel papíren Vltavský mlýn v Loučovicích na Šumavě. 

V padesátých a šedesátých letech 20. století vůz vystřídal několik soukromých majitelů a v roce 1974 se ve špatném stavu stal součástí sbírek NTM. Na své znovuzrození čekal v depozitáři skoro 50 let. Ta chvíle ale nakonec přišla. 

Umění restaurátorů podpořily evropské peníze 

Cílem restaurátorů nebylo automobil zprovoznit, ale uvést ho do historicky věrného a esteticky atraktivního stavu. Proces restaurování byl náročný a nákladný a k jeho úspěchu výrazně přispěly prostředky z evropských fondů. Bez nich by se zřejmě podobné projekty, alespoň v dohledné době, nepodařilo uskutečnit. 

Rozhodně ale šlo o dobře vynaložené peníze. O mimořádné hodnotě tohoto vozu svědčí i fakt, že se v roce 2006 stal součástí souboru pěti kopřivnických automobilů, které jsou zapsané jako národní kulturní památka. Kromě nově zrestaurované Tatry 77a sem patří i první vyrobený automobil NW Präsident, Tatra 80 prezidenta T. G. Masaryka, Tatra 11 a Tatra 87 cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda. 

Rostislav Mazal, ředitel odboru Řídicího orgánu IROP, k tomu říká: „Gratuluji Národnímu technickému muzeu, že využilo prostředků Evropské unie k restaurování právě této netypické národní kulturní

Prozkoumente projekty IROP

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit semper dalar elementum tempus hac tellus libero accumsan.

Regiony nás baví
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.