Přihlašte se k odběru online nebo tištěného vydání našeho časopisu!

Nejen silnice a chodníky, ale také zelená mobilita.

Jaké projekty se podporují z finančních prostředků Evropské unie v oblasti dopravy vysvětlila Michaela Brožová z pobočky Centra pro regionální rozvoj v Hradci Králové, která se zaměřuje právě na administraci těchto projektů.  

Můžete popsat, jak vypadá podpora dopravy a dopravní infrastruktury z prostředků IROP? 

Podpora dopravy z programu IROP je hodně široká. Jednak směřuje do prioritních úseků silnic II. třídy, jednak do udržitelné dopravy. Proces podpory krajských silnic má svá specifika – jednotlivé kraje mají vlastní „finanční obálky“ a mohou si v rámci definované prioritní regionální silniční sítě stanovit, jaké záměry by chtěly z evropských peněz podpořit. Projekty ale i tak procházejí kontrolou formálních náležitostí a přijatelnosti. 

Projekty udržitelné dopravy jsou předkládány jednak v rámci individuálních výzev, které jsou určeny zvlášť pro přechodové a pro méně rozvinuté regiony, jednak v rámci výzev zaměřených na komunitně vedený místní rozvoj (CLLD). Všechny výzvy mají nesoutěžní charakter. Pokud projekty naplní požadované náležitosti a podmínky, jsou podpořeny v pořadí, ve kterém byly předloženy, dokud nebude vyčerpána finanční částka určená pro danou výzvu.  

 

Na co se podpora projektů v rámci udržitelné dopravy zaměřuje a jak se daří čerpat evropské prostředky? 

Již při projednávání s Evropskou komisí ohledně možného zacílení podpory zaznívaly požadavky na to, aby podpora napomáhala přechodu na uhlíkově neutrální hospodářství. Podporovány jsou v městských oblastech chodníky, cyklostezky, vozidla veřejné hromadné dopravy na alternativní paliva včetně dobíjecí/plnicí infrastruktury, inteligentní dopravní systémy, ale i terminály a parkovací systémy P+R.  

Cílem je podpora nemotorové dopravy a systémů veřejné hromadné dopravy v oblastech, kde dopravní emise z provozu aut tvoří nezanedbatelnou část znečištění. U menších projektů realizovaných přes výzvy místních akčních skupin směřují finance do podpory výstavby, rekonstrukcí či modernizací chodníků a cyklostezek. 

 

Jak velký je zájem o tyto prostředky ze strany obcí a měst?  

O evropské prostředky je velký zájem. Zejména to bylo patrné u individuálních výzev na bezpečnou nemotorovou dopravu. Dobrou zprávou je, že například v kategorii méně rozvinutých regionů se podařilo finanční alokace některých výzev navýšit a uspokojit i náhradní projekty z řad záměrů na chodníky, cyklostezky či vozidla veřejné hromadné dopravy. 

Kde se naopak zatím projekty tolik neobjevují, jsou dobíjecí a plnicí stanice pro vozidla veřejné hromadné dopravy. To je dáno především tím, že je zde nižší výše podpory než u jiných aktivit. 

 

Které kraje, případně obce nebo města, jsou v čerpání prostředků IROP na udržitelnou dopravu nejaktivnější? 

Určitá část finanční podpory jde přes integrované nástroje. Zjednodušeně řečeno přes finanční balíčky pro velká města a pro místní akční skupiny, kde podpora udržitelné dopravy figuruje v každé ze strategií. Takže čerpání v těchto výzvách je rozprostřeno poměrně rovnoměrně v rámci celé republiky.  

Pokud bych ale měla někoho jmenovat, tak aktivními příjemci jsou například dopravní podniky, které připravují projekty jak do oblasti pořizování vozidel, tak do vylepšování dopravních telematických systémů. 

 

Můžete uvést příklady projektů, které mohou sloužit jako inspirace pro ostatní starosty a samosprávy v České republice? 

Klasickým vzorovým projektem je budování komunikací pro pěší podél silnice nebo místní komunikace s velkou intenzitou dopravy, kde chodníky dosud chyběly. Zde je přínos ke zvýšení bezpečnosti neoddiskutovatelný. Protože jde o výstavbu, nemusíme řešit plnění znaků rekonstrukce nebo modernizace, což bývá stěžejním tématem u projektů zaměřených na stavební úpravy. Z IROP nepodporujeme prostou údržbu či opravy, ale komplexnější a investičně náročnější projekty. Hodně žádané jsou i projekty na výstavbu cyklostezek, opět v lokalitách, kde je jasně prokazatelná potřebnost a jejich budoucí využití.  

 

Jaký je výhled na další programovací období v této oblasti? 

Výhled do budoucna je ještě hodně nejistý. Aktuální globální problémy logicky vychylují podporu do nových témat, jako je obranyschopnost či bezpečnost. I tak věříme, že udržitelná doprava zůstane jedním z prioritních témat i pro období od roku 2028. Očekáváme pokračování v podpoře infrastruktury pro udržitelnou dopravu, pravděpodobně ale už nepůjde o podporu pořizování dopravních prostředků. 

Michaela Brožová

z pobočky Centra pro regionální rozvoj v Hradci Králové se zaměřuje na administraci projektů udržitelné dopravy a zelené mobility.  

Prozkoumejte projekty IROP

Inspirujte se mnoha úspěšnými projekty, které se podařilo realizovat díky evropským fondům.

Regiony nás baví
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.