Přihlašte se k odběru online nebo tištěného vydání našeho časopisu!

Zbytečné administrativy je na úřadech více než 50 procent

Ředitel Digitální a informační agentury Martin Mesršmíd popisuje, jak se daří budovat v Česku moderní eGovernment.

O hladkou komunikaci mezi státem a občanem se již dva roky zasazuje Digitální a informační agentura (DIA). Zároveň pomáhá v rámci digitalizace státní správy budovat moderní úřady, které odpovídají požadavkům občanů i úředníků v 21. století.

„Moderní úřad by měl být postaven na schopných lidech, jasných cílech a profesionalitě. Lidí by mělo být méně než dnes. Měli by ale vykonávat méně činností, jež jsou více zaměřené na konečný efekt. Měla by se také odbourat zbytečná administrativa, které je dnes více než 50 procent,“ tvrdí ředitel DIA Martin Mesršmíd.

Podle něj ale bude potřeba takto schopné lidi zaplatit. Vzhledem k tomu, že vygenerují úspory, které budou větší než to, co dostávají lidé, kteří jsou na úřadech dnes, by to ale neměl být problém. DIA se od svého začátku zaměřila na rozvoj digitálních služeb pro občan, ale i úřady. Důležitým milníkem bylo podle šéfa agentury vládní schválení Strategie pro správu dat ve veřejné správě, která stanovuje pravidla pro efektivní správu a sdílení dat mezi úřady. I díky tomu se DIA stala pevně etablovaným úřadem a lídrem v oblasti digitalizace celé státní správy.

„V letošním roce se zaměříme na rozvoj Národní identitní autority (NIA) a posílení kybernetické bezpečnosti. Mezi priority patří dokončení implementace zálohovacího systému a migrace na moderní infrastrukturu. Významný projekt představuje i Evropská peněženka digitální identity (EUDIW), což je nástroj, který umožňuje občanům EU bezpečně ukládat, spravovat a prezentovat své osobní identifikační údaje online i offline a měl by být spuštěn v celé EU v roce 2026,“ popisuje Mesršmíd část plánů agentury pro letošek.

I přesto, že DIA má za sebou celou řadu úspěšných projektů, vidí její ředitel celou řadu rezerv a nenaplněných ambicí. „Chybí dlouhodobá politická vůle a shoda, což ústí v ‚nárazové‘ velké akce následované ‚obdobím sucha‘ a nezájmu. Česko vybudovalo některé velmi dobré sdílené služby, ale nebyla dostatečná vůle naplnit jejich potenciál,“ upozorňuje.

HLAVNÍ PILÍŘE ČINNOSTI DIA

Produkty pro občany – spadají sem např. eDoklady, Portál veřejné správy nebo Registr zastupování.

Produkty pro úřady – patří sem mj. schvalování nových významných ICT projektů orgánů veřejné správy, Design systém pro online prezentaci státní správy, zajištění provozu Informačního systému základních registrů nebo koordinace orgánů veřejné moci v implementaci zákona o právu na digitální služby (Zo- PDS).

Koordinační, metodická a legislativní činnost – loni byla spojena jak se zmíněným záko- nem o právu na digitální služby, tak s legislativními změnami nutnými pro spuštění EUDIW.

Podpora a pomoc úřadům – jde o provoz sítě kompetenčních center, která slouží jako konzultační místo pro úředníky a odbornou i širokou veřejnost k výměně informací a disponují veškerými daty o informačních systémech veřejné správy.

Martin Mesršmíd

Vystudoval informační management na VŠE v Praze. Ředitelem DIA je od dubna 2023. Předtím působil v antivirové společnosti Avast, vydavatelství Economia a vedl vývoj pracovního portálu Sprace.cz.

Prozkoumejte projekty IROP

Inspirujte se mnoha úspěšnými projekty, které se podařilo realizovat díky evropským fondům.

Regiony nás baví
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.