Klíčovou technologií 21. století bude umělá inteligence (AI). Centrum pro regionální rozvoj se stává jedním z lídrů v její aplikaci do reálného fungování veřejné správy.
Na konci května schválila vláda funkci vládního zmocněnce pro umělou inteligenci (AI), jímž byl jmenován náměstek ministra průmyslu a obchodu Jan Kavalírek. Již před rokem pak vláda schválila Národní strategii umělé inteligence ČR 2030. Obojí je součástí snahy o směřování naší ekonomiky, kterou si vláda vytyčila jako jednu ze svých hlavních priorit.
Umělá inteligence (AI) se stává klíčovou technologií 21. století a měla by začít hrát klíčovou roli i v rámci státní správy, což se stalo i jednou ze sedmi klíčových oblastí výše uvedené strategie, kterou chce vláda rozvíjet. AI může zefektivnit a zjednodušit práci úředníků, od automatizace rutinních úkolů po asistenci při složitějším rozhodování. Rozhodně ale nelze čekat, že AI vše vyřeší, nicméně představuje skvělý odrazový můstek pro další práci a s potenciálem dalšího zkvalitňování. Využití AI ve veřejné správě může podpořit rozhodování, snížit chybovost, a zároveň může zajistit, že služby poskytované pro občany budou uživatelsky více přátelské.
Aby AI dokázala pomáhat v běžné práci, nesmí narážet na některé základní neduhy. Sami úředníci si musí uvědomit, že nejde o povinnost, ale naopak musí mít chuť sami něco měnit, s čímž jim může pomoci právě AI. I proto budou muset zpočátku hledat způsoby, jak AI využít, což znamená, že některé úkony s pomocí AI musí řešit metodou pokusu a omylu. V každodenní kancelářské práci může AI pomoci při úkolech jako je analýza dat, shrnutí dokumentů a tvorba obsahu. Pomáhá rovněž zefektivnit pracovní procesy a umožnit zaměstnancům soustředit se na kreativnější a strategičtější úkoly, což je pro moderní práci klíčové. Jako významný nástroj vidí AI i Centrum pro regionální rozvoj, které má v její implementaci velké plány.
„Snažíme se trpělivě vysvětlovat přínosy AI na ukázkách reálných scénářů, kde AI pomáhá a může pomáhat. Zároveň vnímáme i požadavky a přání zaměstnanců, které zohledňujeme v přizpůsobení vzdělávání v této oblasti,“ říká Miloš Šenkýř, který má v Centru pro regionální rozvoj (CRR) spolu se svým týmem na starosti přípravu a koordinaci rozvojových projektů.
Umělá inteligence v CRR
CRR již více než rok intenzivně řeší zapojení umělé inteligence (AI) do svých procesů, aby zvýšilo efektivitu a kvalitu své práce. „Vytvořili jsme interní Koncepci AI, v níž jsme si vytyčili čtyři jasné pilíře, které mají být základem pro rozvoj a začleňování AI do různých oblastí činnosti Centra,“ popisuje začátky AI v centru Šenkýř.
Vybranými stavebními kameny se staly tvorba komunikačního obsahu, zapojení AI do konzultací a administrace dotačních programů, využití AI v běžném chodu samotného Centra a vzdělání zaměstnanců, což představuje klíčový faktor pro úspěšnou integraci AI v činnosti celého CRR.
„Tato komplexní strategie má Centru umožnit zefektivnit jeho procesy. Rutinní práce na administraci EU fondů, od IROP přes Interreg až po NPO, lze s AI dělat mnohem efektivněji a její rychlé zapojení do procesu by mohlo institucím obrovsky ulehčit od byrokratické rutiny. Chceme se stát jedním z lídrů v oblasti využívání AI ve veřejné správě,“ předeslal ambiciózní cíl Petr Štěpánek, generální ředitel CRR.
Během loňska proto Centrum otestovalo v tzv. proof of conceptu možnosti AI v administraci projektů financovaných z dotačních programů. Konkrétně touto technologií testovalo hodnocení projektů. „Začátkem letošního roku jsme se již posunuli k produkčnímu řešení, které se zaměřuje na kontrolu části žádostí o platbu napříč všemi dotačními programy administrovanými Centrem, přičemž začínáme s IROPem. Principiálně jde o podrobnou kontrolu, kdy pomocí AI kontrolujeme údaje napříč dokumenty,“ dodává Šenkýř s tím, že do provozu by se tato technologie měla dostat už letos v létě.
Další uvažované oblasti zapojení AI pro zefektivnění činnosti CRR představují konzultace projektových záměrů a také obecných dotazů. „Nabízí se například využít AI chatbota, který by fungoval na webových stránkách organizace. Rovněž živě diskutujeme o tom, zda by takové nástroje měly pro CRR a jeho klienty smysl a jakým způsobem realizovat jejich vytvoření. AI je po dlouhé době něco, co má potenciál v dobrém slova smyslu narušit zažité fungování státní správy,“ dodává Štěpánek.
Spolupráce napříč úřady
Centrum se snaží zapojit i do spolupráce s ostatními úřady a podílet se na šíření osvěty o AI ve veřejné správě. Např. se účastní jednání Platformy pro veřejnou správu, která vznikla při České asociaci umělé inteligence či odborných konferencí zaměřených na AI, přičemž na některých i aktivně vystupuje.
Podle šéfa Digitální a informační agentury (DIA) Martina Mesršmída má AI obrovský potenciál ve státní správě hlavně ve třech oblastech. Tou první je pomoc při vnitřní optimalizaci procesů úřadů, čímž dojde k zavedení automatizace a zvýšení efektivity. Přispěje rovněž ke zrychlení digitalizace státní správy, protože umožní rychlejší tvorbu potřebného softwaru.
Navíc díky AI dojde i ke změně fungování „klientů státní správy“ – tedy samotných občanů. „Občané vybavení AI nástroji dokážou lépe zjistit, jaké služby jsou dostupné nebo co je k jejich vyřízení třeba. Zároveň budou znát svá práva a aktivně se jich domáhat. Budou tak potřebovat méně pomoci, budou lépe informovaní a asertivnější,“ dodává Mesršmíd.
Budoucnost AI
Další rozvoj a implementace AI ve státní správě nabývá také na významu v kontextu změn toku evropských financí v programovém období od roku 2028. S tím, jak se tato technologie rozvíjí, by mělo dojít i k významné úspoře při pracovních činnostech, neboť ty rutinní by postupně měla zvládnout právě umělá inteligence.
Systémy AI, které budou nasazovány ve veřejné správě, zejména v oblastech klíčových pro zajištění obrany a bezpečnosti země, budou muset splňovat rovněž vysoké bezpečnostní standardy. A to jak po technické stránce, tak i s ohledem na bezpečnost dodavatelského řetězce a transferu systémů AI k rizikovým státním i nestátním aktérům. S tím souvisí i uplatňování evropského Aktu o umělé inteligenci, který Evropská unie přijala již loni. Toto nařízení zavádí klasifikaci technologií podle způsobu využití a nastavuje různé úrovně omezení podle míry souvisejících rizik.
AI projekty v rámci CRR
Aplikace Anakonda
Aplikace Anakonda – neboli zkratka pro Aplikace Na Kontrolu Dat významně zjednoduší jednu z nejnáročnějších agend: kontrolu dat v žádostech o platbu.
AI Akademie
Od září 2024 vzdělává CRR své zaměstnance prostřednictvím interní platformy AI Akademie CRR. Jde zejména o nástroje pro osobní produktivitu (Copilot, ChatGPT apod.). Součástí platformy jsou videonávody, webináře, workshopy a další vzdělávací aktivity.
Aplikace Tenderix
Od března 2025 využívá Centrum aplikaci TENDERIX – umělou inteligenci ve veřejných zakázkách, která kontrolorům pomáhá při kontrole veřejných zakázek.
Interní asistent
V přípravě je vlastní interní asistent, který bude zaměstnancům CRR radit s vnitřními předpisy organizace.
Microsoft 365 Copilot
Již více než rok testuje CRR nástroj Microsoft 365 Copilot s cílem poskytnout zaměstnancům v průběhu času osobního AI asistenta, který jim bude pomáhat s rutinními činnostmi (vytváření e-mailů, sumarizace a stylizace dokumentů apod.).