Přihlašte se k odběru online nebo tištěného časopisu zdarma!

Detail vydání

Regiony nás baví 08/2025

Říjnové vydání Regionů 2025: nové období 2028+, investice do dopravy i příklady z regionů

 

Co v čísle najdete?

  • Rozhovor s Klárou Kracíkovou, ředitelkou Odboru strategického rámce fondů EU na MMR, a Rostislavem Mazalem z Řídicího orgánu IROP – o tom, proč nás od roku 2028 čeká méně programů, více flexibility a větší důraz na výsledky.
  • Reportáž z kulatého stolu MMR „Evropské fondy mění pravidla: Jsme připraveni na období 2028+?“, který přinesl jasné odpovědi, co čeká Česko v novém programovém období.
  • Představení nového think-tanku FutuRegio Hub, který propojuje odborníky z veřejné správy, akademické sféry i praxe a pomáhá tvořit budoucnost regionálního rozvoje.
  • Reportáž ze Zlínského kraje, kde evropské fondy pomáhají modernizovat veřejnou dopravu, rozšiřovat trolejbusové tratě i nasazovat elektrobusy.
  • Tematický blok o udržitelné dopravě, bezpečných cyklostezkách a lávkách, které zlepšují život obyvatel i kvalitu veřejného prostoru.
  • A nechybí ani pohled na investice do místních komunikací, které přinášejí miliardy korun hlavně menším obcím.

 

Celé číslo najdete v pdf zde.

Fondy EU čeká zásadní změna

Takovou diskuzi v médiích nenajdete. Na jedné straně je ředitelka Odboru strategického rámce fondů EU, Klára Kracíková. Právě ona vyjednává za ČR podobu evropské podpory. Na straně druhé není novinář. Ptá se a diskutuje Rostislav Mazal, který na ministerstvu pro místní rozvoj vede Řídicí orgán IROP. Myslíš Kláro, že jsme promrhali velké příležitosti, které nám

Na Zlínsku to jede! Eurofondy zlepšily komfort cestujících

Zapojení moderních technologií a využití evropských dotací posilují image Zlína, Otrokovic a jejich okolí jako regionu, který aktivně investuje do inovací a ekologických řešení. Město Zlín je příkladem města, které se dlouhodobě snaží zvyšovat atraktivitu veřejné hromadné dopravy. Cílem je snížit dopravní přetížení centra, omezit hluk a prašnost a řešit nedostatek parkovacích míst. Komfort hromadné

Udržitelná bezpečnost

IROP podporuje projekty zaměřené na udržitelnou dopravu a zlepšení infrastruktury v českých městech. Cílí na projekty, které zvyšují bezpečnost chodců a cyklistů, modernizují městskou hromadnou dopravu a přispívají k ochraně životního prostředí. Mezi úspěšné projekty patří například výstavba nových cyklostezek či rekonstrukce mostů a bezbariérové lávky. Důkazem přínosu jsou nominace na prestižní Cenu Víta Brandy

Miliardy do silnic hlavně pro malé obce

Hustá pavučina místních komunikací naší země čítá přes 70 000 kilometrů. Než opravíme poslední kilometry těchto cest, první jsou už opět v dezolátním stavu. Tomu odpovídá i objem veřejných zdrojů, které je třeba na obnovu místních komunikací věnovat. S podporou obnovy místních komunikací dlouhodobě pomáhá ministerstvo pro místní rozvoj. K ukončení jistými kroky směřuje národní

Dotace viditelně zlepšily život České Kamenice

Z IROP během posledních 7 let využila Česká Kamenice přes 61 milionů korun, z Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) pak za stejné období přes 26 milionů. Celkem město od roku 2018 čerpalo dotace z evropských i národních fondů ve výši 383,3 milionu korun, které využilo na financování projektů s celkovými náklady 524,4 miliónu korun. Severočeská

Méně je někdy více – i u dopravních staveb

Stanovení nepřiměřené kvalifikace je jednou z nejčastějších chyb při zadávání veřejných zakázek. U dopravních staveb zadavatelé často požadují zbytečné autorizace nebo příliš specifické referenční zakázky. Na co konkrétně si dát pozor? Aby bylo zadávací řízení v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, je potřeba pamatovat na základní pravidlo: Kvalifikace musí odpovídat rozsahu

FutuRegio Hub propojuje experty napříč obory

Koncem září proběhlo v pražské budově Centra pro regionální rozvoj první setkání nově vzniklého FutuRegio Hubu. Diskuse s názvem „Od čísel k vizi: jak data pomáhají tvořit budoucnost měst a regionů“ přivedla k jednomu stolu experty z Česka, Německa a Finska, kteří sdíleli zkušenosti s využíváním dat při plánování regionálního rozvoje. Mezi diskutujícími nechyběli zástupci

Architektonické soutěže: cesta k lepším městům a obcím

Architektonická soutěž není komplikací, ale příležitostí. To bylo jedno z klíčových sdělení konference Centra pro regionální rozvoj, která se uskutečnila na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Do auditoria dorazilo více než padesát starostů, architektů a odborníků na veřejné zakázky, aby sdíleli zkušenosti s nástrojem, který dokáže měnit tvář měst a obcí v souladu s estetikou,

Konec starých pravidel: evropské fondy v období 2028+

Evropské fondy čekají změny, a to nejen v České republice. Jak budou vypadat v období 2028+, bylo hlavním tématem kulatého stolu, který se uskutečnil 11. září 2025 v Praze. Odborníci, zástupci veřejné správy i široká veřejnost se zde seznámili s návrhy Evropské komise a diskutovali o jejich dopadech na Českou republiku. K dispozici je sestříhaný

Nejen silnice a chodníky, ale také zelená mobilita.

Jaké projekty se podporují z finančních prostředků Evropské unie v oblasti dopravy vysvětlila Michaela Brožová z pobočky Centra pro regionální rozvoj v Hradci Králové, která se zaměřuje právě na administraci těchto projektů. Můžete popsat, jak vypadá podpora dopravy a dopravní infrastruktury z prostředků IROP? Podpora dopravy z programu IROP je hodně široká. Jednak směřuje do prioritních

Regiony nás baví
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.