„Razíme aktivní a udržitelný turismus,“ říká ředitel CzechTourism František Reismüller

Počet turistů v letošním roce meziročně vzroste. Data za první kvartál roku 2024 potvrzují návrat na předcovidová čísla. Během ledna až března počet zahraničních návštěvníků vzrostl meziročně o 17 % a domácích hostů o 3 %. Nejvíce cestovatelů přijelo z Německa, Slovenska a Polska, říká v rozhovoru pro časopis Regiony nás baví, František Reismüller, ředitel agentury CzechTourism.

Na jaké novinky se mohou čeští i zahraniční turisté těšit?

Letos bylo největším lákadlem mistrovství světa IIHF v ledním hokeji. Získání mistrovského titulu našimi hokejisty znamená, že o Česku slyšel každý, kdo sleduje hokej. Česko ale samozřejmě nabízí celou řadu dalších lákadel, od kulturních památek přes lázně až po nádhernou přírodu či možnost sportovního vyžití. Na novinky se mohou těšit milovníci památek, muzeí, zábavných expozic, ale i cestovatelé hledající zajímavé ubytování. V každém případě aktuální a denně aktualizované tipy lidé najdou na našem turistickém portále Kudy z nudy. Zahraničním návštěvníkům dáváme tipy prostřednictvím webu VisitCzechia a všem, kteří mají rádi dobré a kvalitní jídlo, je určen portál CzechSpecials.

Pro které země je Česká republika aktuálně nejatraktivnější destinací?

V průběhu celého loňského roku se pro návštěvu naší země rozhodovali především Němci, Slováci a Poláci. Za “skokany roku” je pak možné označit občany Tchaj-wanu a Jižní Koreje. Největší zájem mají zahraniční návštěvníci o kulturní památky a hlavní město. Vyšší počty turistů ale zaznamenávají také třeba provozovatelé lázeňských resortů nebo horských středisek. Cestovatelé nejčastěji míří do Prahy, Jihomoravského a Jihočeského kraje. Velkým tahounem jsou památky. Za nimi cestují hlavně ti, kteří to k nám mají dále. Vedle občanů USA je nejčastěji vyhledávají cestovatelé z Francie, Španělska nebo Itálie, Švédové a Nizozemci. Oproti tomu občané sousedních států tráví svůj pobyt v Česku také jinými aktivitami a za památkami jich v tuzemsku míří v průměru třetina.

Rozroste se v dohledné době počet přímých linek do České republiky?

Podíl zahraničních cestovatelů se zvyšuje postupně. Ještě stále se nevrátili turisté z některých důležitých zdrojových trhů před covidem – Rusko, Čína, Korea či USA. Je zásadní, aby mezi Českem a vzdálenými destinacemi fungovaly přímé letecké linky. Pozitivně se na datech podepsalo spuštění linky z Tchaj-wanu v loňském roce. Letos v červnu obnoví po několikaleté pauze společnost Hainan Airlines přímé spojení Prahy s pevninskou Čínou. Už nyní pozorujeme, že z přímého leteckého spojení Praha – Dubaj profitují například naše lázně. A pozitivně se jistě podepíše i letos v květnu spuštěná linka Karlovy Vary – Tel Aviv, stejně jako po zimní přestávce nedávno obnovené přímé letecké spojení s USA.

Jak ze svého pohledu hodnotíte spolupráci s agenturami Destinačního managementu a lokálními autoritami?

Spolupráce s Destinačním managementem (DMO) má klíčový vliv na podporu cestovního ruchu v regionech. Koordinujeme s kraji a krajskými destinačními společnostmi kampaně, které sjednocují komunikaci a podporují udržitelný cestovní ruch. Důraz klademe i na bezbariérové cestování. Zvyšujeme osvětu o odpovědném cestování ve speciální sekci “Ekologické cestování” na portálu Kudyznudy.cz. A v rámci podpory lepší a sjednocené komunikace jsme připravili pro DMO manuál „Jak podpořit odpovědné cestování“. Organizujeme také tripy pro novináře a influencery, abychom upozornili na méně navštěvované regiony a nabídli alternativu k přetíženým lokalitám.

Na jaké priority se v tomto ohledu zaměřujete?

V oboru je významnou tuzemskou akcí na podporu příjezdového cestovního ruchu dvoudenní workshop Travel Trade Day. Organizujeme ho ve spolupráci s regiony a zahraničními nákupčími. Letošní ročník se konal v květnu v Hradci Králové a přilákal účastníky z celého světa. U turistů cílíme na různé skupiny, jako jsou lidé cestující bez dětí, rodiny s dětmi, bleisure cestovatelé (kombinace pracovní cesty s dovolenou) a aktivní senioři.

S čím obcím nejvíce pomáháte?

Pravidelně se setkáváme s krajskými koordinátory cestovního ruchu, kteří jsou prodlouženou rukou národní turistické centrály v regionech. Společně sbíráme požadavky místních samospráv, podnikatelů a provozovatelů turistických cílů, které zahrnujeme do naší strategie. V oblastech, kde není destinační management pro celý kraj, plní tuto funkci krajský úřad. Koordinátoři pomáhají s organizací pracovních cest pro novináře a cestovní kanceláře. Pravidelně pořádáme partnerské workshopy, kde se projednávají aktuální témata a marketingové nástroje.  Cestovní ruch nezanedbatelně pomáhá tuzemské ekonomice. Jen loni se v hromadných ubytovacích zařízeních ubytovalo téměř 22 milionů turistů. Jinak řečeno – do podpory cestovního ruchu se rozhodně vyplatí investovat. A to i právě prostřednictvím podpory společné komunikace a propagace.

Je současným trendem např. gastroturistika?

Z průzkumu Tovmasyan Gayane „Exploring The Role of Gastronomy in Tourism“ z roku 2019 vyplynulo, že gastronomie tvoří zhruba 30 % celkových útrat turistů. Podle dat VISA Destination Insights tvořily v loňském roce výdaje všech cizinců v Česku za restaurace a stravování bezmála 23 % z jejich celkových plateb, z toho 83 % proběhlo přímo v restauracích. Cestování za kulinářskými zážitky či vínem je celosvětovým trendem a představuje pro Česko velký potenciál, jenž zatím zdaleka nevyužíváme. Turisté, kteří cestují za gastronomií, více utrácejí a zůstávají v destinaci déle a mají větší ekonomický přínos. Dobrá kuchyně je obecně klíčovým faktorem při rozhodování o výběru regionu i při hodnocení celkového dojmu z dovolené. Česko má rozhodně v této oblasti co nabídnout. Je vidět, že zdejší podniky odvedly obrovský kus práce. Vyhlášené hospůdky, restaurace nebo kavárny navíc najdete i v místech, kde byste je vůbec nečekali.

V regionech vzniká řada zajímavých projektů s podporou IROP a dalších programů evropských fondů, které často přilákají nové návštěvníky. Jak se mají postarat o správnou komunikaci?

Kofinancování propagací dává rozhodně smysl. Je vždy ale třeba správně připravit daný projekt a pořádně si rozmyslet, pro jakou cílovou skupinu je daný produkt určen a jakými prostředky chci nalákat turisty. CzechTourism je určitě připraven zájemcům pomoci zejména v rovině poradenské.

Už i v Česku se najdou lokality, které by od cestovního ruchu potřebovaly spíš odlehčit než jej dále podporovat. Jak jim CzechTourism může pomoci?

Vždy je potřeba přistupovat k problému individuálně. Každé takové místo má v daném čase svou specifickou absorpční kapacitu, kterou by měla například ve zvláště chráněném území určovat instituce ochrany přírody. CzechTourism přizpůsobuje v rámci možností své aktivity, pokud jde o propagaci daného místa. Jako příklad můžeme uvést třeba projekt Skryté skvosty, propagaci turistiky mimo hlavní sezónu, podporu venkovské turistiky atd. Současně vytipováváme alternativy. Tedy dosud třeba neobjevená nebo méně známá místa, která mohou návštěvníkům nabídnout obdobný zážitek. Cílem je zajistit spokojenost turistů a současně umožnit mimo jiné plynulost dopravy či zamezit případným konfliktům.

Jak se změnilo chování českých turistů?

Lidé začali hledat nové formy turismu. Stále častěji volí dálkové pěší trasy, během čtyř let vzrostl podíl cestovatelů, kteří si na dovolené užijí pěší turistiku. Přibylo i těch, co míří za přírodními památkami, venkovskou turistikou. V kurzu je třeba různě dlouhý cyklo výlet/dovolená, kdy člověk cestuje pouze na kole, nebo glamping, který spojuje pohodlí hotelu s dobrodružstvím a romantikou kempu. Je to atraktivní způsob udržitelného cestování, který ale zároveň umožňuje lidem využívat vymožeností dnešní moderní doby. A současně nabízí mnohem užší spojení s přírodou, než třeba pobyt v hotelu.