Renovace zachránila československou vlakovou legendu
01. března 2023Nejrychlejší motorový vlak, který za dob první republiky brázdil trať mezi Prahou a Brnem. To je Slovenská strela – jediný dochovaný rychlík svého druhu, který vyrobili roku 1936 v kopřivnické TATŘE. Dnes ji najdeme v novém Depozitáři Slovenské strely Technického muzea TATRA, který by nestál nebýt evropských fondů. Dotace ve výši téměř 80 milionů korun umožnila kompletní revitalizaci interiéru i exteriéru Strely, výstavbu depozitáře a vytvoření expozice, která návštěvníkům vypráví celý příběh tohoto legendárního vlaku.
Po chvilce slávy zažívala Strela krušné časy
Střela na svou záchranu musela čekat více než 60 let. Ve své době byla považována za technický skvost a své jméno si uměla znamenitě obhájit; jako jediná byla schopna předhonit tehdy nejrychlejší parní vlak (balkánský rychlík) a zvládnout cestu mezi Prahou a Brnem za méně než 4,5 hodiny (balkánský rychlík za téměř 6 hodin). Při zkušební jízdě se rychlost Strely vyšplhala na neuvěřitelných 148 km/h a průměrně na své trase jezdila rychlostí mezi 90–100 km/h. Dva vyrobené exempláře Strely byly v provozu v letech 1936–1939, jejich zlaté roky však přerušila druhá světová válka, a tak byly z provozu odstaveny.
Po válce se Strele nedařilo o moc lépe. Na trať se vlaky dostaly jen výjimečně při přepravě vládních delegací a v roce 1953 jeden z vozů zcela vyřadili a převezli do Vagonky ve Studénce nedaleko od Kopřivnice. V 60. letech však zcela opomíjený, zanedbaný vlak vyhořel a podnik ho nechal zlikvidovat. Druhý exemplář Strely se vrátil roku 1960 do Kopřivnice, kde dva roky čekal na nekryté vedlejší koleji mateřské továrny. V roce 1962 rychlík přesunuli do parku u Šustalovy vily a až po 4 letech se dočkal alespoň provizorního přístřešku. Přístřešek Strelu dostatečně neochránil před přímým sluncem a vlhkostí, a tak na tomto místě chátrala dalších 30 let. Poslední přesun ji čekal v roce 1997 v souvislosti s vybudováním nové expozice muzea v centru města. Ocitla se však opět jen pod přístřeškem s průhlednou střechou, tentokrát přímo před vchodem do muzea, v žalostném technickém stavu.
Dotace vrátily unikátní vlak zpátky na koleje
Od roku 2000 je Slovenská Strela M 290.002 kulturní památkou ČR a od roku 2010 také jedinou movitou národní kulturní památkou ČR v Moravskoslezském kraji, přesto se stále nedočkala nutných oprav. Naději na návrat na koleje jí dali až v roce 2018 současní majitelé automobilky TATRA TRUCKS, kteří díky získané dotaci provedli kompletní renovaci a postavili pro ni speciální depozitář.
Po důkladné renovaci vypadá Strela jako za starých časů, kdy poprvé vyrazila na trať. Višňově červený lak, zlatá střecha, nové čalounění původních křesel, obklady stěn, okenní a dveřní výplně a nové podlahy Strelu dokonale přibližují jejímu původnímu vzhledu. Díky úspěšnému zprovoznění motoru vozu a palubní desky je Strela navíc schopná provozu a čas od času může vyrazit na nostalgickou projížďku.
Návštěvníci depozitáře si dnes kromě samotné vlakové legendy mohou prohlédnout vitríny s autentickými prvky vozu, původním nádobím a replikami uniforem posádky, interaktivní světelnou simulaci reálné jízdy vlaku či galerii věnovanou historii Strely a kolejové dopravy.
492 zrekonstruovaných památek
Mámo, ta unie nám bere naši kulturu. Naštěstí máme ty naše hrady, zámky a jiné památky. Ty nedostanou!
Tak pardon, už je dostali. Vyrazte si podívat na hrady, zámky, do chrámů i kostelů, zahrad, památkově chráněných domů a prakticky kdekoliv po vlastech českých.
Hledejte cedulku s nenápadným nápisem, že daná památka vypadá tak dobře díky EU fondům. Ano, je to pravda.
Nejrychlejší motorový vlak, který za dob první republiky brázdil trať mezi Prahou a Brnem. To je Slovenská strela – jediný dochovaný rychlík svého druhu, který vyrobili roku 1936 v kopřivnické TATŘE. Dnes ji najdeme v novém Depozitáři Slovenské strely Technického muzea TATRA, který by nestál nebýt evropských fondů. Dotace ve výši téměř 80 milionů korun umožnila kompletní revitalizaci interiéru i exteriéru Strely, výstavbu depozitáře a vytvoření expozice, která návštěvníkům vypráví celý příběh tohoto legendárního vlaku.
Po chvilce slávy zažívala Strela krušné časy
Střela na svou záchranu musela čekat více než 60 let. Ve své době byla považována za technický skvost a své jméno si uměla znamenitě obhájit; jako jediná byla schopna předhonit tehdy nejrychlejší parní vlak (balkánský rychlík) a zvládnout cestu mezi Prahou a Brnem za méně než 4,5 hodiny (balkánský rychlík za téměř 6 hodin). Při zkušební jízdě se rychlost Strely vyšplhala na neuvěřitelných 148 km/h a průměrně na své trase jezdila rychlostí mezi 90–100 km/h. Dva vyrobené exempláře Strely byly v provozu v letech 1936–1939, jejich zlaté roky však přerušila druhá světová válka, a tak byly z provozu odstaveny.
Po válce se Strele nedařilo o moc lépe. Na trať se vlaky dostaly jen výjimečně při přepravě vládních delegací a v roce 1953 jeden z vozů zcela vyřadili a převezli do Vagonky ve Studénce nedaleko od Kopřivnice. V 60. letech však zcela opomíjený, zanedbaný vlak vyhořel a podnik ho nechal zlikvidovat. Druhý exemplář Strely se vrátil roku 1960 do Kopřivnice, kde dva roky čekal na nekryté vedlejší koleji mateřské továrny. V roce 1962 rychlík přesunuli do parku u Šustalovy vily a až po 4 letech se dočkal alespoň provizorního přístřešku. Přístřešek Strelu dostatečně neochránil před přímým sluncem a vlhkostí, a tak na tomto místě chátrala dalších 30 let. Poslední přesun ji čekal v roce 1997 v souvislosti s vybudováním nové expozice muzea v centru města. Ocitla se však opět jen pod přístřeškem s průhlednou střechou, tentokrát přímo před vchodem do muzea, v žalostném technickém stavu.
Dotace vrátily unikátní vlak zpátky na koleje
Od roku 2000 je Slovenská Strela M 290.002 kulturní památkou ČR a od roku 2010 také jedinou movitou národní kulturní památkou ČR v Moravskoslezském kraji, přesto se stále nedočkala nutných oprav. Naději na návrat na koleje jí dali až v roce 2018 současní majitelé automobilky TATRA TRUCKS, kteří díky získané dotaci provedli kompletní renovaci a postavili pro ni speciální depozitář.
Po důkladné renovaci vypadá Strela jako za starých časů, kdy poprvé vyrazila na trať. Višňově červený lak, zlatá střecha, nové čalounění původních křesel, obklady stěn, okenní a dveřní výplně a nové podlahy Strelu dokonale přibližují jejímu původnímu vzhledu. Díky úspěšnému zprovoznění motoru vozu a palubní desky je Strela navíc schopná provozu a čas od času může vyrazit na nostalgickou projížďku.
Návštěvníci depozitáře si dnes kromě samotné vlakové legendy mohou prohlédnout vitríny s autentickými prvky vozu, původním nádobím a replikami uniforem posádky, interaktivní světelnou simulaci reálné jízdy vlaku či galerii věnovanou historii Strely a kolejové dopravy.