Ušatá i další lokomotivy se vrátily na koleje v plné parádě

10. května 2024

Ušatá. Serényi. Conrad Vorlauf. Lokomotivy, které brázdily naše železnice v první polovině 20. století, se i díky prostředkům z evropských fondů podařilo renovovat a vrátit na scénu. Jsou teď klenotem historické sbírky Národního technického muzea (NTM) a zdrojem radosti pro všechny příznivce železnice.

V roce 2023 se podařilo úspěšně završit projekt IROP „Restaurování kolejových vozidel ze sbírky Železničního muzea NTM“, který vrátil život třem legendárním mašinám.

Už v září se veřejnosti představily lokomotivy 210.001 „Serényi“ a 411.017 „Conrad Vorlauf“. Obě přitom měly za sebou trnitou cestu.

„Conrad“ je jednou z nejstarších dochovaných lokomotiv v Česku, což z ní činí nesmírně hodnotný exponát. Její revitalizace tak představovala skutečnou výzvu.

Lokomotiva „Serényi“ byla před zahájením projektu ve velmi neutěšeném stavu. Restaurátoři ji dostali rozloženou ve dvou vagonech, a museli ji tak v podstatě skládat znova. Řadu dílů navíc museli nově vyrobit prakticky bez podkladů. Přesto dokázali mašině vrátit její ikonický vzhled.

V listopadu se pak zájemci mohli pokochat pohledem na zrenovovanou parní lokomotivu 464.102 zvanou „Ušatá“. Mašiny této řady se těšily u provozního personálu velké oblibě pro svou nízkou poruchovost. Svou konstrukcí byly skutečným technickým unikátem a pýchou československého strojírenství.

Fanoušci „Ušaté“ se ale nemusí spokojit jen s vizuálním vjemem. Od 28. března 2024 si mohou užít pravidelné jízdy muzejního vlaku taženého právě touto unikátní lokomotivou.

Nejedná se o první ani poslední případ, kdy evropské fondy zachránily důležitý kousek kulturního a technického dědictví v Česku. Nadšenci do techniky i příznivci NTM se už teď mohou těšit na další projekty podpořené evropskými fondy.

zrenovovaná parní lokomotiva 464.102 „Ušatá“
Kulturní
Kraj realizace: Ústecký kraj
Příjemce dotace: Národní technické muzeum
Výše dotace: 27 220 064 Kč

492 zrekonstruovaných památek

Mámo, ta unie nám bere naši kulturu. Naštěstí máme ty naše hrady, zámky a jiné památky. Ty nedostanou!

Tak pardon, už je dostali. Vyrazte si podívat na hrady, zámky,
do chrámů i kostelů, zahrad, památkově chráněných domů
a prakticky kdekoliv po vlastech českých.

Hledejte cedulku s nenápadným nápisem, že daná památka vypadá tak dobře díky EU fondům. Ano, je to pravda.

Společne zlepšujeme život v regionech již 20 let

Ušatá. Serényi. Conrad Vorlauf. Lokomotivy, které brázdily naše železnice v první polovině 20. století, se i díky prostředkům z evropských fondů podařilo renovovat a vrátit na scénu. Jsou teď klenotem historické sbírky Národního technického muzea (NTM) a zdrojem radosti pro všechny příznivce železnice.

V roce 2023 se podařilo úspěšně završit projekt IROP „Restaurování kolejových vozidel ze sbírky Železničního muzea NTM“, který vrátil život třem legendárním mašinám.

Už v září se veřejnosti představily lokomotivy 210.001 „Serényi“ a 411.017 „Conrad Vorlauf“. Obě přitom měly za sebou trnitou cestu.

„Conrad“ je jednou z nejstarších dochovaných lokomotiv v Česku, což z ní činí nesmírně hodnotný exponát. Její revitalizace tak představovala skutečnou výzvu.

Lokomotiva „Serényi“ byla před zahájením projektu ve velmi neutěšeném stavu. Restaurátoři ji dostali rozloženou ve dvou vagonech, a museli ji tak v podstatě skládat znova. Řadu dílů navíc museli nově vyrobit prakticky bez podkladů. Přesto dokázali mašině vrátit její ikonický vzhled.

V listopadu se pak zájemci mohli pokochat pohledem na zrenovovanou parní lokomotivu 464.102 zvanou „Ušatá“. Mašiny této řady se těšily u provozního personálu velké oblibě pro svou nízkou poruchovost. Svou konstrukcí byly skutečným technickým unikátem a pýchou československého strojírenství.

Fanoušci „Ušaté“ se ale nemusí spokojit jen s vizuálním vjemem. Od 28. března 2024 si mohou užít pravidelné jízdy muzejního vlaku taženého právě touto unikátní lokomotivou.

Nejedná se o první ani poslední případ, kdy evropské fondy zachránily důležitý kousek kulturního a technického dědictví v Česku. Nadšenci do techniky i příznivci NTM se už teď mohou těšit na další projekty podpořené evropskými fondy.